Merkpaspoort

Introductie, uitleg & werkwijze

Introductie

Het Merkpaspoort geeft duidelijkheid over de positionering van het merk* zowel vanuit het perspectief van het bedrijf (lees in jullie geval vereniging) als vanuit het perspectief van de klant. Herinneringsspecialisten heeft twee “klanten”. De leden en potentiële leden als ook de “eindgebruikers/klanten” van de leden die opzoek zijn naar een dienst/product van de leden.

(*definitie van een merk die ik graag hanteer omdat die helder en duidelijk is. “Een merk is een naam met een reputatie”. Zeker in deze tijden waarin iedereen via social media zichzelf of product/dienst/mening presenteert is deze definitie meer dan waar. Dus ook een branche vereniging is een merk. En ook de leden van de branchevereniging zijn merken. Samen vormen zij het merk en samen voeden zij de reputatie van het merk. Dat Nike een merk is begrijpt iedereen. Maar bijvoorbeeld een omroep of politieke partij is (tegenwoordig) ook een merk. Ook een steden zijn merken. En zelfs een enkele persoon is in de wereld van social media inmiddels een merk. Een faux-pax van één persoon of onderdeel binnen zo’n organisatie straalt altijd uit op de hele organisatie, het merk.)

Uitleg

Het Merkpaspoort is één a4-tje waarin alle aspecten van met merk en de (gewenste) reputatie aanbod komen. Kort & bondig.

  • Definitie van de markt
  • Welke eigenschappen moeten we (leden) hebben om ons in die markt te onderscheiden
  • Profiel van de doelgroep (in jullie geval 2-ledig: potentiële leden & eindgebruikers van de leden)
  • Interne waarden (Hoe ervaar ik het merk, nadere uitleg volgt bij start exercitie)
  • Externe waarden (Hoe zien anderen mij als merk, nadere uitleg volgt bij start exercitie)
  • Bewijsvoering (Tastbare bewijzen voor de kernpropositie, m.a.w. wat maakt dat waar.)
  • De Kernpropositie (Zijn wij de beste?, de meest veelzijdige? Waarom doen we wat we doen? Etc. In één kernachtige zin)
  • Merkpersoonlijkheid (Hoe praat en gedraagt het merk zich. Apple > creatief, Bever zwerfsport > avontuurlijk, Action > goedkoop, etc. De merkpersoonlijkheid is ook de basis voor de huisstijl en uitstraling van de site.
  • Veranderingen korte termijn (Wie zijn we nu en wat moet er veranderen op korte termijn om de kernpropositie te ondersteunen)
  • Veranderingen lange termijn (Wat moeten we op de lange termijn veranderen om onze kernpropositie waar te maken. Stel we kiezen voor; Herinnering specialisten is het grootste platform voor en door specialisten die herinneringen vastleggen en levend houden. Dan zou de verandering op langetermijn tenminste een groei doelstelling in aantal leden moeten bevatten)
  • Gewenste doelgroep respons (Een stukje “proza” waarin staat hoe we zouden willen dat de klanten, dus eindgebruikers en potentiële leden ons zouden omschrijven.

Werkwijze

Via de knop “Start invullen Merkpaspoort” kom je in een formulier dat per onderdeel van het Merkpaspoort vraagt om invulling. Bij elke vraag/onderdeel staat een korte uitleg en suggestie. Met de knoppen “Volgende” & “Terug” kan je naar de het volgende element of weer even terug om iets aan te passen. Alle velden zijn verplicht. Wil je een veld overslaan tik dan “test” of zo in.

Aan het eind van alle vragen klik je op “Verstuur”.

Ook kan er een PDF worden geopend en eventueel afgedrukt ter referentie.

Nadat de inzendingen binnen zijn kan ik het paspoort invullen. Na het eerste concept bespreken we dit, passen we het aan en maken het document definitief.